BMW E36 GTR Hurricane - przygotowanie silnika 2JZ GTE

Silnik którym dysponujemy we wcześniejszym wcieleniu naszego BMW jeździł praktycznie bezawaryjnie z mocą 400KM. Zdecydowaliśmy się na kompleksową przebudowę samochodu, także zdecydowaliśmy się na zastąpienie seryjnych turbosprężarek pracujących w układzie sekwencyjnym jedną turbosprężarką typu Twin Scroll Borg Warner. Z pomocą przyszła nam firma PPHU Turbo zajmująca się sprzedażą oraz regeneracją turbosprężarek. Wspólnie wybraliśmy prekursora serii S200 a mianowicie turbosprężarkę B2G. Ze względu na planowany znaczny wzrost mocy dokonaliśmy kompleksowego przeglądu silnika. Oryginalne panewki główne jak i korbowodowe, mimo braku zużycia zastąpiliśmy wyczynowymi panewkami KING RACING, całość skręcona nowymi śrubami ARP 2000.

1jz 2jz wymiana panewek na wyczynowe king racing lub ACL

 

Silnik połączony jest ze skrzynią biegów BMW M57 z zastosowaniem naszego adaptera. Jest to najmocniejsza skrzynia BMW gwarantująca przeniesienie momentu obrotowego do okolic 1400Nm. Wykonaliśmy od podstaw cały zestaw dwutarczowego sprzęgła z customoym kołem zamachowym, o przeniesienie momentu zadba docisk Sachs Racing. Dwie kevlarowe tarcze sprzęgła zdołają przenieść 1100Nm momentu obrotowego.

1JZ 2JZ M50 M52 M54 S50 M57 adapter sprzęgło dwutarczowe i skrzynia biegów BMW Skrzynia biegów BMW adapter silnika 1JZ 2JZ GTE

 

Następnie przyszedł czas na montaż jednostki napędowej w karoserii. Dzięki opracowanym i wykonanym przez nas wcześniej łapą silnika i skrzyni biegów zabieg był już tylko formalnością.

łapy silnika 1JZ 2JZ do BMW E36 E46 położenie silnika 1JZ 2JZ przy grodzi BMW E36 E46

W kolejnym etapie dopasowaliśmy kolektor wydechowy do głowicy, niestety produkt importowany prosto z USA zostawiał wiele do życzenia pod względem dokładności wykonania, do kolektora dopasowaliśmy westgate od FMIC.pl na mocowaniu V-band, turbosprężarkę, oraz wykonaliśmy downpipe.

westgate zawór upustowy spalin v-band fmic.pl exhaust manifold downpipe turbo sprężarka borg warner

 

Kolektor wydechowy, downpipe oraz większa część układu wydechowego dodatkowo została owinięta bandażami termoodpornymi, które dodatkowo podnoszą odporność stali żaroodpornej na przegrzanie.

bandaż termiczny kolektor wydechowy układ wydechowy, downpipe, bandaż termiczny

W dalszym etapie zdecydowaliśmy się na budowę własnego kolektora dolotowego współpracującego z 80mm przepustnicą. Kolektor posiada główną komorę ciśnieniową w której kumulują się wszystkie zawirowania strugi powietrza, z komory powietrze trafia kierowanymi kanałami bezpośrednio do poszczególnych cylindrów. Takie rozwiązanie zapewni nam jednakową ilość powietrza w cylindrach, co jest bardzo ważne w wysilonych silnikach turbo. Najczęściej na rynku dostępne są uproszczone wersje kolektorów z bezpośrednim dolotem powietrza z przepustnicy, takie rozwiązania sprawiają że największa ilość powietrza z reguły dostarczana jest do ostatniego cylindra co ma ogromny wpływ na wzrost temperatury w tym cylindrze i jego uszkodzenia. Dolna część kolektora została zmodyfikowana pod nowe wtryskiwacze SIEMENS DEKA, które osadziliśmy w nowej listwie paliwowej.

1JZ 2JZ GTE intake manifold kolektor dolotowy wyczynowy sportowy 1JZ 2JZ GTE intake manifold kolektor dolotowy custom adamat performacne

 

W dalszej części zamontowaliśmy podzespoły na silnik, przymierzyliśmy intercooler oraz wykonaliśmy orurowanie od turbosprężarki do przepustnicy. Po tych pracach zabraliśmy się za prowadzenie układu chłodzenia oraz paliwowego, ale to w kolejnym artykule...