Silnik którym dysponujemy we wcześniejszym wcieleniu naszego BMW jeździł praktycznie bezawaryjnie z mocą 400KM. Zdecydowaliśmy się na kompleksową przebudowę samochodu, także zdecydowaliśmy się na zastąpienie seryjnych turbosprężarek pracujących w układzie sekwencyjnym jedną turbosprężarką typu Twin Scroll Borg Warner. Z pomocą przyszła nam firma PPHU Turbo zajmująca się sprzedażą oraz regeneracją turbosprężarek. Wspólnie wybraliśmy prekursora serii S200 a mianowicie turbosprężarkę B2G. Ze względu na planowany znaczny wzrost mocy dokonaliśmy kompleksowego przeglądu silnika. Oryginalne panewki główne jak i korbowodowe, mimo braku zużycia zastąpiliśmy wyczynowymi panewkami KING RACING, całość skręcona nowymi śrubami ARP 2000.
|
Silnik połączony jest ze skrzynią biegów BMW M57 z zastosowaniem naszego adaptera. Jest to najmocniejsza skrzynia BMW gwarantująca przeniesienie momentu obrotowego do okolic 1400Nm. Wykonaliśmy od podstaw cały zestaw dwutarczowego sprzęgła z customoym kołem zamachowym, o przeniesienie momentu zadba docisk Sachs Racing. Dwie kevlarowe tarcze sprzęgła zdołają przenieść 1100Nm momentu obrotowego.
![]() |
![]() |
Następnie przyszedł czas na montaż jednostki napędowej w karoserii. Dzięki opracowanym i wykonanym przez nas wcześniej łapą silnika i skrzyni biegów zabieg był już tylko formalnością.
![]() |
![]() |
W kolejnym etapie dopasowaliśmy kolektor wydechowy do głowicy, niestety produkt importowany prosto z USA zostawiał wiele do życzenia pod względem dokładności wykonania, do kolektora dopasowaliśmy westgate od FMIC.pl na mocowaniu V-band, turbosprężarkę, oraz wykonaliśmy downpipe.
![]() |
![]() |
Kolektor wydechowy, downpipe oraz większa część układu wydechowego dodatkowo została owinięta bandażami termoodpornymi, które dodatkowo podnoszą odporność stali żaroodpornej na przegrzanie.
![]() |
![]() |
W dalszym etapie zdecydowaliśmy się na budowę własnego kolektora dolotowego współpracującego z 80mm przepustnicą. Kolektor posiada główną komorę ciśnieniową w której kumulują się wszystkie zawirowania strugi powietrza, z komory powietrze trafia kierowanymi kanałami bezpośrednio do poszczególnych cylindrów. Takie rozwiązanie zapewni nam jednakową ilość powietrza w cylindrach, co jest bardzo ważne w wysilonych silnikach turbo. Najczęściej na rynku dostępne są uproszczone wersje kolektorów z bezpośrednim dolotem powietrza z przepustnicy, takie rozwiązania sprawiają że największa ilość powietrza z reguły dostarczana jest do ostatniego cylindra co ma ogromny wpływ na wzrost temperatury w tym cylindrze i jego uszkodzenia. Dolna część kolektora została zmodyfikowana pod nowe wtryskiwacze SIEMENS DEKA, które osadziliśmy w nowej listwie paliwowej.
![]() |
![]() |
W dalszej części zamontowaliśmy podzespoły na silnik, przymierzyliśmy intercooler oraz wykonaliśmy orurowanie od turbosprężarki do przepustnicy. Po tych pracach zabraliśmy się za prowadzenie układu chłodzenia oraz paliwowego, ale to w kolejnym artykule...