W okresie świątecznym pełną parą pracowaliśmy przy BMW E30. Marzeniem właściciela jest zbudować rasową wersję M3. Prac przy samochodzie było mnóstwo, naszym zadaniem było zaprojektować oraz zbudować rozbudowaną 8-śmio punktową klatkę bezpieczeństwa oraz dopasować pakiet laminatów repliki M3. Samochód został rozkręcony do ostatniej śrubki, nie obyło się bez miejscowych prac blacharskich. Niestety E30-stki to już leciwe konstrukcje i praktycznie kupienie zdrowego egzemplarza graniczy z cudem, chyba że jest już po gruntownej renowacji.
Samochód będzie użytkowany w warunkach torowych, dlatego właściciel zdecydował się na maksymalnie rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa. 8-śmio punktowa klatka ze wzmocnieniem dachu, zastrzałami do przednich kielichów, krzyżami w drzwiach oraz za plecami. Wszystko wykonane z niezwykłą starannością aby zapewnić najwyższe bezpieczeństwo załodze w ekstremalnej sytuacji na torze jakim jest wypadek, czego oczywiście nie życzymy.
![]() |
![]() |
Projektujemy klatki bezpieczeństwa w systemie CAD 3D, a w procesie produkcji stosujemy nowoczesne technologie wytwarzania CNC, dzięki temu nasze klatki wykonane są bardzo dokładnie a każdy element idealnie do siebie dopasowany.
![]() |
![]() |
wszystkie stopy mocujące zarówno pałąka głównego jak i bocznych oraz tylnych podpór i przednich kielichów odpowiadają wymaganiom załącznika J, posiadają płytki główne i pośrednie z blachy o grubości 3mm dodatkowo przyspawane do nadwozia i wzajemnie, przykręcane śrubami w ilości odpowiedniej dla wymagań dla danej podpory. Miejsce punktów mocowania klatki wybieramy zawsze w najmocniejszym miejscu karoserii samochodów i odpowiednio do zastosowanego zawieszenia w samochodzie. Jeśli samochód posiada amortyzator razem ze sprężyną wówczas punktem tylnego mocowania klatki jest kielich, w samochodach tak jak BMW gdzie sprężyna nie jest częścią amortyzatora kielich jest bardzo słabym punktem mocowania dla klatki.
![]() |
bardzo istotną kwiestią jest również technologia montażu klatki bezpieczeństwa, poszczególne kroki wykonywania muszą być zaplanowane tak aby było możliwe wykonać spawanie nawet w miejscach niedostępnych dla oka już po finalnym montażu. Każde takie miejsce jest przez nas fotografowane zgodnie z wymogami PZM. Fotografie te są niezbędne przy homologowaniu samochodu i staraniu się o KSS.
![]() |
po wykonaniu klatki przyszedł czas na montaż pakietu M3, jak sami widzicie pozbyliśmy się praktycznie większości poszycia E30-stki. Jest to pakiet poszerzający. Taki pakiet można zobaczyć między innymi w E30-stce Grzegorza Hypkiego czy Marcina Mospinka. Wykonaliśmy również customowe nadkola które ochronią kabinę przed kamieniami i piaskiem i wodą.
![]() |
![]() |
Resztą prac zajmie się sam właściciel który z zawodu jest lakiernikiem. My z wielką cierpliwością czekamy na efekt finalny, przy samochodzie jeszcze wiele tygodni ciężkiej pracy.